sobota 26. septembra 2015

Strach múdreho muža (Patrick Rothfuss) | Recenzia

Názov: Strach Múdreho Muža (Príbeh Kráľovraha #2)
Autor: Patrick Rothfuss
Počet strán: 
Žáner: fantasy
Hodnotenie GR: 4.56

Recenziu na predchádzajúci diel (Meno Vetra) nájdete presne tu! :))

Anotácia:

Aj v ďalšom semestri musí Kvothe čeliť nepriateľom z radov študentov i profesorov a tvrdo si vybojovať každú mincu, aby sa udržal na škole. Po nevydarenom pokuse o záchranu prsteňa z rúk zlodeja a úhlavného nepriateľa Ambrosea zápasí doslova o holý život. K tomu sa pridáva obvinenie na súde. Kým utíchne rozruch, rozhodne sa na niekoľko mesiacov opustiť univerzitu. Vydáva sa do vzdialeného Severenu, kde vstupuje do služieb bohatého a vplyvného maera Alverona a okrem iného dostáva za úlohu zlikvidovať banditov rabujúcich na kráľovských cestách. Výprava sa nečakane zvrtne, Kvothe sa dostáva do ríše víl a neskôr do Ademu, krajiny obývanej mimoriadne zvláštnym a životaschopným národom. Chlapec získava užitočné skúsenosti a zručnosti. Popritom vytrvalo pátra po tajomných Chandriáncoch, vrahoch svojej rodiny.



"Neuvážená láska býva často tá pravá. Milovať pre niečo vie každý. No milovať napriek chybám, ba dokonca milovať aj tie, je prejavom zriedkavej a čistej náklonnosti."




Môj názor na knihu:


Toto dych-vyrážajúce pokračovanie mojej najnovšej veľmi obľúbenej série mi...vyrazilo dych. Zas a znova som sa nedokázala sústrediť na nič iné, iba na knihu a jej príbeh. Nevedela som naň prestať myslieť a v mojej hlave žil dňom i nocou neprestajne. Myšlienky o Kvothovi a o jeho živote ma prenasledovali či už v autobuse, vo vlaku alebo v škole. Nevedela som a ani som nechcela na to
prestať myslieť a chcela som tohto príbehu stále viac a viac.

Na tejto sérii ma neustále uchvacuje to, že je tak majstrovsky premyslená a celý svet je komplexný a ide z neho pocit, akoby to bol normálne svet v ktorom autor denno-denne žije už od narodenia. Ten svet je vytvorený a daný do slov tak, že pôsobí takým dojmom. Akoby som ja teraz písala príbeh zasadený v našom svete - všetky detaily by vyzneli realisticky a človek by uveril, že ten svet je skutočný. Naozaj iba málokto zatiaľ dokázal vytvoriť takýto svet, ale ak by som mala vymenovať jedného autora komu sa to podarilo, bol by to Rothfuss.



"V príbehoch je ukrytá všetka múdrosť sveta."




Ani druhý diel série nebol o nič horší ako prvý. Neviem povedať, či bol lepší, boli asi tak narovnako úžasné. Na pokračovaniach ma vždy teší, že už poznáme svet v ktorom sa príbeh odohráva a môžeme ho iba ďalej spoznávať do hĺbky a už si naň nemusíme toľko zvykať. Taktiež ako v prvej knihe, aj tu nám Rothfuss ponúkol množstvo zaujímavých a úžasných nových informácií o tomto svete a všetky boli podané nenútene a krásne splývali s príbehom. Čím ďalej, tým viac som sa počas knihy dokázala vžiť vďaka tomuto do príbehu a vedela som tak odhadnúť, čo sa asi stane, keďže je to predsa len magický svet. Stal sa omnoho komplexnejším a tajuplným vďaka Kvotheho cestám za Univerzitu. Bol to veľmi dobrý ťah, ako priblížiť rozmanitosť tohto sveta.

Aj naďalej ma neprestával Kvothe udivovať. On je jednoducho vynikajúca hlavná postava a nikdy mi
snáď nezačne niečím liezť na nervy. Rothfuss ho stavia do situácií vďaka ktorým sa ukazuje jeho osobnosť do hĺbky a nie iba tak povrchovo. Samozrejme, netýka sa to iba jeho. Cez toto pokračovanie sme taktiež mohli viac pochopiť a spoznať naše ostatné postavy a zamilovala som si ich ešte väčšmi. Hlavne Simmona. Mrzí ma iba, že tam nebola toľko spomínaná Auri... Každopádne, Rothfuss je majster vo vytváraní uveriteľných a reálnych postáv, ktoré majú svoje chyby ale aj napriek nim si ich dokážeme zamilovať, lebo sú nám toľko podobní.



"Nekrčím sa pred titulmi a neplazím sa okolo nich ako pes. Ľudia, ktorí trávia celý život kultiváciou ohybnej chrbtice, to pokladajú za prejav pýchy."


Čo sa príbehu týka, neostala som sklamaná. Zas a znova bol dej napínavý a nepredvídateľný. Neviem ako to ten autor robí, ale milujem ho za to. Vôbec som niektoré zvraty nepredpokladala a milo ma potešili. Kvotheove príbehy sú úžasné a plné dobrodružstva. Vždy sa v nich objaví niečo zaujímavé a už iba on samotný ich svojou prítomnosťou ozvláštňuje a dodáva im na, mnohokrát, vtipnosti.

Asi najdôležitejšia vec, ktorú som za čítanie tejto série zistila je, že toto sú zatiaľ dve knihy, ktoré ma najviac ovplyvnili (z hľadiska literatúry, samozrejme). Zatiaľ mi ani jedna kniha nedala toľko, čo táto zatiaľ dvoj-knižná, ak nerátam novelly, séria. Ja si to osobne odôvodňujem tým, že to tak je najskôr kvôli tým úžasným múdrym postavám, ktoré ma, tak ako aj vás, sprevádzajú príbehom. Aj keď viem, že Rothfuss mi nerozumie a k tejto recenzii sa nikdy nedostane, chcela by som sa mu takto poďakovať za to všetko, čo som sa z jeho kníh naučila a čo som si zobrala.

Ak ste túto sériu ešte nezačali čítať, prosím vás na kolenách, začnite s ňou. Je úžasná natoľko, že neexistuje jedno slovo, ktoré by opisovalo všetky pozitívne prídavné mená, ktorými sa dá zdĺhavo opísať. S čistým svedomím vám vravím, že je to sknižená (ako máte stelesnená tak teraz je to sknižená, hehe) dokonalosť! Chápem, že tie knihy sú neskutočne hrubé a masívne, ale určite stoja za to. Iba sa cez ne musíte nejako prekúsať.


"Je lepšie mať plné ústa jedu, ako nosiť v sebe jediné tajomstvo srdca. Jed vypľuje každý, no bolestivé poklady sa hromadia. Každý deň ich namáhavo pregĺgame a zatláčame hlbšie a hlbšie dovnútra. Ťažia nás, hnisajú a sú čoraz neznesiteľnejšie. Po čase roztrhnú srdce, ktoré ich ukrýva."



Ak vás táto séria zaujala, knihu si môžete zakúpiť napríklad tu! :))
Veľmi pekne ďakujem preskoly.sk za poskytnutie výtlačku tejto úžasnej knihy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára