nedeľa 30. augusta 2015

Môžeme hodnotiť piatimi hviezdičkami iba bezchybnú knihu?

Táto otázka mi v hlave sedí už hodnú chvíľu a ja som sa konečne dopátrala k jej rozlúsknutiu. Určite ste sa už aj vy veľa ráz rozhodovali koľko dáte knihe hviezdičiek a aj keď ste mali pocit, že si 5 hviezdičiek nezaslúži, niekde vnútri ste vedeli, že jej toľko, a ani o pol menej, máte dať. Ja mám tento pocit skoro stále. Prečo? To sa pokúsime zistiť.

Mnoho ľudí hodnotí piatimi hviezdičkami iba knihy, ktoré im zatočili s hlavou a boli z nich absolútne šokovaní. Tvrdia, že iba takéto knihy by mali dostávať päť hviezdičiek. Ja som však narozdiel od nich dala už niekoľkým knihám päť hviezdičiek a to ma neohúrili zas až tak.

Pri niektorých kúskoch sa rozhodujem medzi 4.5* a 5* a často skončím pri tých piatich. Aj keď kniha nebola tou najlepšou knihou, ktorej by som najradšej dala 10/5*, hodnotila som ju tak. Jednoducho ak ma kniha očarí a má niečo do seba, čo mi prehovorilo do duše a síce nie je hotovým majstrovským dielom, dám jej 5/5. Ak som sa zamilovala do postáv a nedokážem na ne prestať myslieť, ale bolo tam niekoľko vecí čo sa mi nepáčilo, stále jej dám 5*, pretože to tie postavy na toľko jednoducho vytiahli. Niekedy milujem o knihe absolútne všetko a posledných 30 strán sa mi až tak nepáči, ale spomeniem si na tých prvých xy strán a viem, že aj napriek tomu je tá kniha úžasná lebo už len kvôli tým prvým stranám stojí za čas strávený nad ňou. Alebo ma v nej hnevá jedna jediná postava, ktorej by som najradšej hlavu odtrhla, ale zvyšné aspekty knihy sú bezchybné....stále 5/5.
Dokonca mi je občas aj ľúto dať nejakej knihe 4.5* lebo chcem tými piatimi spraviť autorovi radosť. Ale to iba občas...som proste citlivá duša, ktorá chce spraviť druhým radosť a na tej pol hviezdičke v priemernom hodnotení asi až tak nezáleží, takže to hádam nevadí.

Keby som mala zrátať knihy, ktorým som dala 5* aj keď neboli úplne dokonalé, nestačili by mi prsty
na rukách aj nohách. Každá z tých kníh totiž bola niečím geniálna a ostala mi v srdci aj napriek tomu, že som na nej videla niekoľko chýb. Každá vec, či už kniha alebo hoc aký výrobok má aspoň maličkú chybu, ktorú jednoducho prehliadame, pretože je aj napriek nej vynikajúca. Koniec koncov, kde je napísané pravidlo o hodnotení kníh? Kde je napísané, že je zakázané dať 5/5* knihe, ktorá nie je maximálne fantastická? Nikde.

Určite, existujú knihy, ktoré keď idete hodnotiť máte už vopred objasnené, že im dáte 5 hviezdičiek lebo sa vám tak nesmierne páčili, že na internete hľadáte všetky fan-arty, ktoré kedy boli spravené. Ale nemyslím si, že iba tie si zaslúžia 5/5. Sú jednoducho aj tie, o ktorých nemáte ešte spravenú finálnu mienku ale cítite, že si tých päť zlatých hviez zaslúžia. Nemusia byť dokonalé. Nemusia byť absolútne geniálne premyslené a napísané. Stačí, aby vo vás niečo zanechali a aby ste o nich vedeli, že si ich čítanie budete pamätať navždy. Tie sú hodné piatich hviezdičiek.

2 komentáre:

  1. Máš veľkú pravdu :)
    Ja sama sa niekedy zaskočím, keď dám hodnotenie napríklad menšie ako si človek myslí, že dám. Kniha sa mi páčila, skvelá fantasy ale nevzala mi dych ako iné napríklad :) kniha bola úplne bomba ale stále nie taká bomba ako ostatné knihy :) a niekedy mám chuť svoje hodnotenie zmeniť po dlhšej dobe. Že na knihu po mesiaci proste zmením názor :)

    Reading Books With Love

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno aj ja mávam také stavy že zmením hodnotenie aj po pár mesiacoch...a super že so mnou niekto súhlasí. :D :)

      Odstrániť