utorok 23. júna 2015

Keď sa sfarbia javory (Zuzana Burgerová-Cacciabue) | Recenzia


Názov: Keď sa sfarbia javory
Autor: Zuzana Burgerová-Cacciabue
Počet strán: 393
Žáner: contemporary, kresťanská
Hodnotenie GR: 4.20

Anotácia:
Pšššššššššššššššššššššššš... Práve v momente, keď mladý muž vyslovil skutočné meno pána Knightleyho, mi do uší zahučal kávovar na espresso. Mala som sto chutí rozmliaždiť kávovar ako aj človeka, ktorý ho obsluhoval. Teda seba.
- Čo si dáš? Ako obyčajne? Zakričal.
- Hej, vďaka, odpovedal s úsmevom pán Knightley.
Nebola som si istá, či pohľad na neho prežijem. Prvýkrát som ho videla takto sa usmievať. Jeho úsmev bol na odpadnutie. On bol tiež na odpadnutie. Vlastne, všetko bolo na odpadnutie. Tak ako vtedy, keď som ho po prvý raz zbadala pred jeho domom v šortkách a v modrej kockovanej košeli, v jednej ruke hokejku, v druhej gitaru, ani dnes som nedokázala odtrhnúť z neho zrak. Jednu vec som však vedela na stopro. Dve krátke vety: „Čo si dáš?“ a „Ako obyčajne?“ mi obnovili nádej nového stretnutia zoči voči. A to možno už zakrátko.

Pre sedemnásťročnú Emmu sa v poslednej dobe všetko komplikuje. A to aj vďaka mladému susedovi, ktorého napriek jej hlbokozakorenenému strachu z opustenia nedokáže dostať z mysle... Jej otec sa predsa vykašľal na rodinu bez mihnutia oka keď bola malá! Všetci muži sú určite rovnakí! Podarí sa raz Emme nanovo veriť mužskému pokoleniu?


Môj názor na knihu:


Na knihe ma hneď zaujala obálka, ktorá je jednoduchá ale zároveň fascinujúca tým, čo všetko je na nej zobrazené. Okamžite som rozmýšľala o čom asi tak táto kniha bude...

"Naozajstná krása vychádza zvnútra človeka, odzrkadľuje sa na tvári. v skutkoch. Táto krása zostáva. Ale fyzická krása časom odkvitne a tiež môže zmiznúť v stotine sekundy, zničená haváriou či chorobou. Ale skutočná krása, tá nezmizne."



Trvalo to síce hodnú chvíľu kým som sa k jej čítaniu odhodlala, ale som veľmi rada, že som ju nakoniec zobrala do rúk. Vykľulo sa z toho totiž kvalitné a príjemné čítanie.

Hneď na prvej strane vás kniha vtiahne do stredu diania a okamžite si viete spraviť prehľad o tom, aké asi povahovo budú hlavné postavy vďaka tomu v akej situácii sa vtedy práve nachádzajú a ako sa správajú a reagujú. Dej uteká rýchlo, nenájdete tam desiatky strán s neskutočne ťahavým dejom pri ktorom sa nedá nezívať.

Autorka píše veľmi dobre, bola som neskutočne prekvapená ako sa mi kniha páčila, pretože knihy od slovenských autorov sú u mňa takým trochu tabu a nezvyknú sa mi páčiť. Jej štýl písania je jednoduchý ale aj tak niečím zaujímavý, dokáže udržať vašu pozornosť. Niektoré pasáže knihy sú aj vtipné, iné emocionálne, dramatické a podobne, čiže je o zábavu pri čítaní postarané.

Príbeh sa ťahá cez pár rokov a milo zobrazuje premeny postáv, ich zmýšľania a správania, aj ich celkových vzťahov. Všetky kapitoly na seba nadväzujú a nestane sa, že by ste boli zmätení z toho, čo sa deje.
Páčilo sa mi, ako kniha zachytila tie plynúce roky a že sme sa prostredníctvom rôznych okolností čo sa diali mohli aj dozvedieť niečo o minulosti postáv. Vytvorilo ich to tak komplexnejšími a ja ako čitateľka som sa mohla lepšie vžiť do príbehu.

Keď sme už pri postavách, nemám moc čo vytknúť. Všetky postavy sú normálne, tak ako to v contemporary knihách býva. Nie sú nejako extra zaujímavé a výnimočné, sú ako reálni ľudia a tak sa aj správajú. Robia chyby a učia sa ich aj napraviť, čo ja na knihách veľmi oceňujem.

Jediná vec čo ma však štvala boli tie dialógy! Naozaj asi 60% zo všetkých rozhovorov znelo ako vytrhnuté z nejakej tureckej telenovely na Dome! (Dokonca som si z toho niekedy robila aj srandu a zamenila som mená postáv za mená ako Pedro, Rosalinda, Juan, António) Naozaj by na tomto mohla autorka popracovať. Netýkalo sa to teda iba rozhovorov medzi Emmou a
jej "milým" ale aj rozhovorov medzi súrodencami, s blízkymi alebo so susedmi.
Taktiež mi vadilo, vzhľadom na to že mám radšej akčné veci než nechutne romantické, to, že rozhovory medzi Emmou a jej "milým" boli niekedy strašne presladené. Romantické knihy mám rada, to je jasné, ale toto bolo posunuté na úplne nový level romantickosti - taký, ktorému ja na chuť vôbec prísť neviem...

Teraz však na vážnejšiu notu. Ako ste si možno všimli v odrážke "Žáner", tak je tam napísané že kresťanské. Nestrielala som si z vás, kniha má naozaj kresťanský motív a mne sa to veľmi páčilo. V tejto dobe nájdete iba málo kníh, ktoré sa sústreďujú na túto tématiku a postavy sa riadia kresťanskými princípmi. Z toho, ako tam bola celá táto háklivá téma podaná viem povedať, že je to písané aj pre neveriacich, lebo sa tam autorka cez postavy snaží čo najlepšie zobraziť čo to vôbec je veriť v Boha, čo to obnáša, že sa aj v živote kresťana môžu vyskytnúť prekážky a podobne. Napokon aj samotná kniha sa začína tak, že je hlavná hrdinka neveriaca. Mne sa toto na knihe veľmi páčilo a verím, že to niekoho od jej čítania neodradí. :)


"Som aj ja taká vzácna pre Boha? Ukrýva ma pod svojimi ochrannými krídlami počas víchric môjho života?"


Summa summarum, kniha sa mi páčila a prečítala by som si ju ešte raz. Jediné prečo jej sťahujem z hodnotenia sú tie rozhovory... Dá sa cez ne však prekúsať takže nič nie je stratené! Určite sa teším na budúce diela tejto nádejnej slovensko-francúzskej autorky!



Počuli ste už o tejto knihe?
Čítali ste ju alebo aspoň niekto z vášho okolia?
Aké máte z nej podľa mojej recenzie pocity? :)

2 komentáre:

  1. Ďakujem veľmi pekne Michie za milú a povzbudivú recenziu, ako aj za konštruktívnu kritiku, myslela som na Vás pri písaní druhej knihy vždy pri dialógoch zaľúbených hlavných postáv ��
    Píšem,aby som Vam oznamiila, že druhý román je na svete! Potešilo by ma, keby ste mi povedali, čo si o Z Trinástej komnaty je výhľad na nebo myslíte ��
    Ešte raz ďakujem za Váš článok na blogu, je naozaj fajn dozvedieť sa, čo si čitatelia myslia o našej práci.Všetko dobré,
    Zuzana Burgerová Cacciabue

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň prajem, naozaj som nečakala Vašu reakciu, veľmi milo ste ma potešili! :)
      Vašu novú knihu sa určite pokúsim zaobstarať si čo najskôr, páči sa mi jej anotácia, znie to naozaj zaujímavo! :) Keď ju dočítam, určite napíšem recenziu a verím, že bude pozitívna. :)

      Odstrániť