Šok z pádu (Nathan Filer) | Recenzia

Žáner: contemporary
Hodnotenie GR: 3.82

O čom kniha je:

Šok z pádu je výnimočne dobre napísaná kniha, osobitý štýl autora odráža zložitý svet, v ktorom
Matthew žije. Navyše, Filer má cit pre temnú komédiu života a Matthew je charizmatická postava,
ktorá vás upúta, aj keď sa mu svet rúca. Čitateľ si napriek ťaživej téme príbeh užíva, je ním priam fascinovaný, pretože predstavuje isté tabu.
U tínedžera Matthewa Holmesa naplno prepukne schizofrénia po náhlej smrti jeho brata Simona, ktorý počas rodinnej dovolenky utrpel úraz, pri ktorom zomrel. Zdá sa, že Simon ovplyvňuje život svojej rodiny aj po smrti. Zavŕta sa do mozgu Matthewa, ktorý sa s ním nevie rozlúčiť, v dome zavládne neopísateľný smútok a mama berie lieky. Spomienky na tragédiu servíruje Matthew v omrvinkách, ani nie chronologicky, ale čitateľa to vôbec neruší, skôr poháňa ďalej. Autor ukazuje, že pri duševnej chorobe nič nie je jasné ani jednoduché a nájsť jednoznačnú odpoveď je takmer nemožné.

"Bol všade a vo všetkom. Tie najmenšie čiastočky z neho: elektróny, protóny, neutróny."

Prvé čo ma na knihe Šok z Pádu zaujalo bolo to, že je o chlapcovi trpiacom schizofréniou. Ako asi väčšina ľudí čo sa moc do vecí týkajúcich sa chorôb a pod. nevyzná, predtým než som knihu začala čítať, moc som toho o tejto chorobe nevedela a nechápala som to. Vedela som len to, že ide o stav kedy má pacient "rozdelenú" myseľ, čiže často krát nevie rozlíšiť realitu od toho, čo si prakticky vymýšľa...
Táto kniha mi jednoznačne pomohla lepšie pochopiť ľudí trpiacich schizofréniou a taktiež ma naučila, že sú to ľudia takí ako my a všetko vnímajú tak ako my, ale navyše vnímajú aj veci, čo my nie.

Celá kniha je písaná z pohľadu našej hlavnej postavy, Matthewa, ktorý nám rozpráva jeho príbeh, to, ako bojuje so svetom po tom, čo mu zomrel starší brat Simon. Detaily jeho smrti však nie sú známe až do konca knihy a tak to čitateľov necháva plných otázok, čo sa vlastne v tú noc kedy zomrel stalo. Jediné čo vieme je to, že sa za smrť svojho brata viní Matthew, čo mu aj spôsobuje schizofréniu.
Príbeh je naozaj dojemný a tým, že je písaný akoby samotným Matthewom pôsobí skutočnejšie a vidíme priamo do jeho mysle a tak vieme o čom premýšľa. Treba však brať do úvahy to, že je to miestami naozaj chaotické a nechronologicky zoradené, pretože to všetko pochádza z jeho hlavy, takže z hlavy chlapca trpiaceho schizofréniou. Myslím, že to celý príbeh robí ešte srdcervúcejším.

Každá veta, kapitola a vlastne celá kniha je napísaná jednoducho a je v nej mnohokrát používaný slang a neslušné výrazy a aj keď je to písané "kuchynskou rečou", akoby to niektorí nazvali, nie je to až tak ľahké na pochopenie. Ako som spomínala, celé to píše Matthew a tak sa je v tom ťažko vyznať, avšak akonáhle na ten štýl nabehnete, pochopíte o čo kráča.

"Ľudia si vždy myslia, že vedia, čo by mŕtvym ľuďom prekážalo a čo by im neprekážalo, a je to vždy presne to, čo by prekážalo alebo neprekážalo im, teda tým živým."

Samotný Matthew je postava, ktorú si ľahko zamilujete, zo začiatku možno aj trochu z ľútosti.
Sledujeme celý jeho život, to ako sa ním preplieta a ako sa mu všetko rúca pred očami. Vidíme všetko to zlé, čo sa mu udialo vďaka schizofrénii a to, že je to písané jeho postavou to robí viac osobné a dojemné. Je ťažké popísať jeho charakter, to aký je, lebo jeho skutky sú nevyspytateľné a veľa krát urobil aj niečo, čo vôbec urobiť nechcel. Aj napriek všetkému je to chlapec naozaj múdry a šikovný, aj keď sem-tam arogantný (to si však aj dokáže priznať.) Matthew je dokonalým príkladom postavy, ktorá sa cíti bezmocne a je jednoducho stratená. Aj keď si to neprizná. Je to určite postava, ktorá vám zmení pohľad na schizofrenikov a pomôže vám ich lepšie pochopiť.
Celý príbeh by sa asi dokázal zaobísť bez ostatných postáv, lebo tie sú tam vyslovene len na dotvorenie deja a na to, aby sme mu o trochu lepšie pochopili.

Dej knihy sa skladá zo spomienok Matthewa na jeho minulosť ale zároveň aj z udalostí, ktoré sa dejú v prítomnosti. Skáče medzi týmito dvoma a čo sa minulosti týka, zakaždým je to v inom roku jeho života, čo čitateľom umožňuje nahliadnuť viac do jeho vnútra a pochopiť jeho činy a pocity. V niektorých častiach je až srdcervúce to, keď čítame o tom ako sa k nemu ľudia (ošetrovatelia na psychiatrii alebo aj jeho známi) správali. Sú nám predstavené zážitky ešte z časov pred Simonovou smrťou, aj tie po jeho smrti, tie nedávne a samozrejme aj tie, čo sa vtedy akurát dejú. Pri čítaní si však treba dávať pozor na to, aby ste si včas uvedomili kedy sa daný príbeh odohráva, aby ste neboli zbytočne zmätení.

"Nie každá šibnutosť sa prejavuje ako šibnutosť ihneď, niekedy najprv zdvorilo zaklope na dvere, a keď ju pustíte dovnútra, len si sadne do kúta a nenarobí žiadny rozruch - iba rastie."

Šok z Pádu by som určite odporučila ďalej. Hlavne ľuďom, čo majú radi knihy o nedokonalých a problematických postavách a tým, ktorí by sa možno radi dozvedeli niečo o schizofrenikoch. Toto je jedna z kníh, ktorá zmení váš pohľad na svet a s niečím vo vás pohne. Nemám jej čo vytknúť, lebo sa nedá ani na čo moc obrátiť. Autor ju napísal citlivo a túto tému, ktorá nie je až taká populárna, podal jemne a neprehnane a je vidno, že si na nej dal záležať tak, aby nepôsobila urážlivo.  Je to jednoznačne jedna z tých emocionálnejších kníh takže si pripravte vreckovky! Jednoznačne vidím dôvod, prečo bola kniha aj ocenená cenou Costa - kniha roka.

Za výtlačok ďakujem preskoly.sk
Ak vás kniha zaujala a máte chuť si ju prečítať, zakúpiť si ju môžete napríklad tu.