streda 7. januára 2015

Stitching Snow, alebo sci-fi Snehulienka? (R.C.Lewis) | Recenzia



"Feelings can't be wasted. Knowing they're real for however long they last makes them worth having."


Názov: Stitching Snow
Autor: R.C. Lewis
Počet strán: 338
Žáner: sci-fi, prerozprávaná klasická rozprávka
Hodnotenie na GR: 3.90
Link na GR: tu :)






O čom kniha je:

Stitching Snow je založená na klasickej rozprávke o Snehulienke, ktorú v tejto knihe vidíme v sci-fi podobe. Zachovala si podstatu prvkov z rozprávky ale nájdeme ich samozrejme inak podané. Hlavnou hrdinkou je Essie, dievča, ktoré bolo nútené ešte ako malé utiecť z jej domovskej planéty na planétu Thandra, pretože sa ju (už teraz) kráľovná, snažila zabiť, aby mohla vládnuť na jej mieste. Áno, Essie je stratená princezná Snow.
Na Thandre žije v krutých podmienkach a pomáha baníkom opravovať stroje a zároveň aj vyrába robotov na pomoc v baniach. Raz však neďaleko havaruje vesmírna loď a jej pilot, Dane, prežije. Essie ho nájde a po pár zváženiach situácie súhlasí s tým, že mu pomôže jeho loď opraviť. Essie si k Dane-ovi pomaličky začína budovať dôveru ale nakoniec sa všetka vytratí po tom, čo je loď pripravená na štart a Dane ju unesie. Essie sa musí rozhodnúť či znova začne dôverovať Dane-ovi po tom, čo jej vysvetlí jeho plán, alebo sa bude naďalej snažiť vrátiť na Thandru. Lenže vtedy ešte nevie, že sa schyľuje k vojne a ona je jediná, ktorá ju môže pomôcť zastaviť a to tak, že sa vráti na jej domovskú planétu.

"Every action lives in its own moment, nothing longer that it needs."

Môj názor:

V prerozprávaniach veľmi rada hľadám udalosti, prvky, čo sa aj naozaj stali v originál rozprávke. V Stitching Snow boli naozaj pekne podané jednotlivé hlavné body zo Snehulienky a všetky krásne
zapadali do príbehu. Veľmi sa mi páčil vzťah Dane-a a Essie, hlavne v tom, že sa postupne premieňal z nenávisti a nedôvery vo vzájomnú náklonnosť až nakoniec v lásku. Nebola to žiadna instant love, to som ocenila najviac. Obe postavy mi nesmierne sadli a vybudovala som si k nim celkom silné puto. Povedala by som, že to je hlavne tým, že celú knihu sledujeme ako sa ich charakter vyvíja a ako si hľadajú vlastnú cestu a snažia sa zistiť komu dôverovať a komu nie. Vzájomne si pomáhajú vyriešiť problémy čo sa im stavajú do cesty.

Štýl písania, ktorý má Lewis, je v celku taký priemerný, určite sa má v čom ešte zlepšiť. Ale beriem to s rezervou, lebo toto je predsa len jej debut. Príbeh bol sám o sebe napínavý a chytľavý, len sem-tam nevedela ako to správne napísať, aspoň taký pocit som z toho mala ja. Písanie mi prišlo máličko neprofesionálne. Ale keď to vyvážim s tým, ako vytvorila svet, postavy, celkový nápad, tak mi to až tak moc nevadí. Aspoň to nebolo ťažké na pochopenie a nevnímala som to ako záťaž na myseľ ako pri niektorých knihách.

Ohľadom tejto knihy sa všade rieši podobnosť na The Lunar Chronicles od Marissa Meyer. Aký mám na to názor ja? Myslím, že tam určite bola nejaká inšpirácia z tejto série, zdalo sa mi, akoby Lewis skombinovala Cinder a Cress a vytvorila Stitching Snow. Kvôli tomu, že som mala tento pocit som sa vlastne aj rozhodla, že jej strhenem určitú časť z hodnotenia.
Nakoniec si myslím, že Stitching Snow nádherne a fascinujúco spojilo klasické prvky Snehulienky a dodalo im štipku sci-fi na oživenie. Určite by som túto knihu odporúčala každému, kto má rád ľahšie sci-fi a prerozprávania ale zároveň aj hocikomu, kto hľadá zaujímavú kratšiu knihu. Podobnosť na TLCH sa jednoznačne snažte dať preč z hlavy, lebo hrozí, že si kvôli tejto myšlienke knihu až tak neužijete. Ak ste teda už čítali TLCH tak či tak vám odporúčam ísť do tejto knihy, lebo si myslím, že sa to aspoň kvôli niektorým momentom oplatí. :)

"Willful blindness is no way to live."


2 komentáre:

  1. tak to mě překvapilo... O čem to je. Myslela jsem, že to bude normální Sněhurka v trošičku jiném podání, ale je to asi víceméně něco jiného :) ....
    http://style-et-vie.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No veď to, zachovala si tam naozaj iba tie najzákladnejšie veci aby to bolo niečo originálne a nové. :) :3

      Odstrániť